Blogger Widgets

Saturday, July 27, 2013

Kuliah 3

Konsep kesantunan 

Santun:
- Membawa maksud halus budi bahasa, budi pekerti dan beradab sopan.
- Berbahasa dengan menggunakan bahasa yang halus, penuh dengan nilai dan bersopan santun.
- Mengelakkan berlakunya konflik ketika berkomunikasi dengan orang lain.

Kesantunan:
Membawa maksud perihal santun, kesopanan dan kehalusan. 
- Penggunaan bahasa baik, halus dan sopan. 
- Merupakan aturan perilaku (peraturan yang telah ditentukan oleh adat, agama atau kepercayaan) yang ditetapkan dan desepakati atau diterima oleh masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat dalam bermasyarakat. 
- Sikap seseorang akan menunjukkan kesantunannya.
- Kesantunan dapat dilihat dari pelbagai segi dalam pergaulan seharian. 
- Kesantunan sangat kontekstual. Bahasa yang digunakan haruslah mengikut situasi dan tempat tertentu. 
- Kasantunan tercermin dalam aspek kehidupan:
1.      Cara berpakaian (sesuai dengan tempat dan situasi)
2.      Cara bekerja (kerajinan)
3.      Cara bertutur
4.      Cara makan (etika ketika makan)
5.      Cara belajar
6.      Cara berpolitik

Takrifan Kesantunan oleh tokoh- tokoh Dunia

Asmah Haji Omar(2000)
Penggunaan bahasa dalam pergaulan seharian tanpa menimbulkan kemarahan, kegusaran, konflik dan juga rasa tersinggung daripada pendengar. 
- Kesantunan masyrakat Melayu berdasarkan agama Islam dan adat Melayu. 
- Bahasa yang halus dan tersirat sering digunakan supaya tidak mengecilkan hati orang. 
- Kesantunan juga boleh dikatakan sebagai suatu strategi atau kaedah untuk mencapai sesuatu tujuan. 
- Strategi ini dikaitkan dengan kesantunan dan perlu diikuti dengan tingkah laku dan tutur kata yang santun dan sopan. 
- Strategi kesantunan melibatkan beberapa faktor seperti kesedaran akan peranan masing- masing, pengetahuan tentang perbezaan taraf sosial, kuasa dan keperluan mengawal perbincangan berdasarkan tajuk atau air muka yang menggambarkan maruah dan martabat. 
- Kesantunan dibahagikan kepada dua jenis, iaitu:
1.      Kesantunan asas:
a.       Kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain.
b.      Setiap masyarakat yang bertamadun ada kesopanan asas yang dikaitkan dengan didikan sejak awal lagi seperti yang terdapat dalam ajaran agama Islam dan agama- agama lain.
2.      Kesantunan berkala:
a.       Kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain keadaan, situasi dan tempat tertentu.
b.      Antaranya ialah taraf dan peranan orang yang bercakap, di mana dan dalam keadaan yang bagaimana, apa yang dipercakapkan, megapa percakapan itu berlaku dan cara percakapan tersebut disampaikan.
c.       Misalnya rakyat biasa dengan raja, rakyat dengan pemimpin, anak murid dengan guru dan sebagainya.
d.      Komunikasi tersebut perlulah mempunyai adab, peraturan dan etika tertentu.

Leech (1983) 
- Kesantunan merupakan suatu perlakuan yang boleh mengurangkan pergeseran dalam satu interaksi. 
- Sebagai contohnya, berbudi bahasa dan perlakuan lemah lembut.

J. Ferguson dan Das Gupta (1968) 
- Kesantunan berlaku apabila kontrak perbualan yang digunakan oleh penutur dan juga pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik. 
- Dengan ini dapat mewujudkan persetujuan bersama dalam masyarakat dan masyarakat yang harmoni dan aman akan dilahirkan.

Sudut Islam (Nabi Muhammad SAW) 
- “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.” 
- “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nantii di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan sombong dalam berbicara.”
- “Tanda- tanda munafik itu ada tiga perkara, jika ia berbicara ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkarinya dan jika diberi amanah ia khianat. ” 
- “Sebaik- baik manusia di antara kamu ialah orang yang akhlaknya baik.”

Hamka 
- Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajahnya. 
- Kata- kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. 
- Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya.

Aristotle 
- Yang meningkatkan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asl keturunannya. 
- Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum.

Khalifah Abdul Malik Marwan 
- Orang yang mempunyai adab dan merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf orang lain ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat merupakan orang yang mulia.  


d         Disediakan oleh: 
           Lim Shin Xuan
           Yap Yin Fang

No comments:

Post a Comment