Peraturan Berbahasa
Menurut Asmah Haji Omar (2002: 8), santun bahasa ialah
penggunaan bahasa berpandukan peraturan- peraturan yang tertentu.
Seseorang yang mematuhi peraturan berbahasa dalam komunikasi
akan dianggap sebagai individu yang mengamalkan santun bahasa.
Peraturan berbahasa terdiri daripada peraturan linguistik,
peraturan sosiolinguistik dan peraturan pragmatik.
1.
Aspek Linguistik:
-
Menitikberat kepada ketepatan bentuk dan binaan
bahasa, iaitu
·
Sebutan
·
Intonasi
·
Tatabahasa
-
Lebih ditekankan dalam urusan dan majlis rasmi,
berbanding dengan urusan tidak rasmi.
-
Sebagai contoh, dalam majlis rasmi, bahasa yang
digunakan perlu mengikut peraturan linguistic dengan menggunakan sebutan,
intonasi dan tatabahasa yang betul.
-
Berbanding dengan majlis atau urusan tidak
rasmi, bahasa dialek boleh digunakan oleh penutur.
-
Penggunaan tanda baca yang betul harus dipatuhi
dalam penulisan surat terutamanya surat rasmi atau laporan.
-
Penggunaan kata ganti diri yang tepat juga perlu
dititikberatkan semasa berkomunikasi dengan orang lain.
-
Sebagai contohnya, tidak boleh menggunakan “aku”
semasa bercakap dengan orang yang lebih tua.
-
Intonasi yang digunakan haruslah lemah lembut
semasa bercakap dengan orang yang lebih tua.
-
Peraturan linguistik harus dipatuhi untuk
menjaga penlancaran dan kesempurnaan urusan atau majlis yang bergantung pada
kejelasan mesej yang disampaikan.
-
Selain itu untuk memastikan semua individu yang
terlibat dalam sesebuah majlis rasmi dapat memahami bahasa yang digunakan
supaya dapat mengurangkan jurang komunikasi.
2.
Aspek Sosiolinguistik:
-
Menitikberatkan hubungan sosial antara pembicara
atau penutur dengan pendengar, atau antara penulis dengan pembaca.
-
Contohnya ialah penggunaan kata sapaan, kata
ganti nama, kata pangillan dan sebagainya dengan betul mengikut situasi.
-
Sebagai contohnya dalam urusan dan majlis rasmi,
penggunaan kata sapaan haruslah sesuai dengan situasi.
-
Selain itu, dalam keadaan yang tidak rasmi juga
perlu menggunakan kata ganti nama diri yang menepati kedudukan seseorang dan
juga hubungannya dengan orang yang berbicara.
·
Jarak Sosial:
perbezaan status, usia, jantina, pendidikan kelas, pekerjaan, etnik dan
jawatan disandang.
·
Giliran Bercakap:
bercakap mengikut giliran, daripada orang yang lebih tua sehingga oerang
yang paling muda, sekiranya ingin menyampuk, tunggu sampai seseorang habis
bercakap dan meminta maaf kerana menyampuk.
·
Memulakan dan Mengakhiri Percakapan:
dimula dan diakhiri oleh orang yang lebih tua, mula dengan memberi salam
seperti assalamualaikum atau salam sejahtera dan akhir dengan wabillahhitaufik
warahmatullahhiwabaratuh dan terima kasih.
·
Konteks Percakapan:
penggunaan bahasa yang sesuai mengikut tujuan, sebagai contohnya
sekiranya bertujuan memberi nasihat, penggunaan bahasa yang memujuk dan halus
dengan nada suara yang lemah lembut patut digunakan.
3.
Aspek Pragmatik
-
Dilaksanakan untuk mencapai matlamat interaksi
secara sopan dan berkesan.
-
Menekankan penggunaan bahasa yang sesuai deng
atujuan komunikasi.
-
Peraturan pragmatic harus dipatuhi supaya tujuan
bercakap kita tercapai dan pada waktu yang sama kesopanan bahasa terpelihara
dan pembicara tersebut tidak menyakiti perasaan orang lain.
·
Pemilihan Kata: pilih kata atau ungkapan dan
warcana yang sesuai denga tujuan pembicara.
·
Tujuan atau Matlamat
-
Sebagai contohnya, bagi penulisan novel dan
cerpen, bahasa yang halus dan manarik harus digunakan untuk menark perhatian
pembaca.
-
Bagi memuji seseorang, kata- kata pujian sering
digunakan seperti sayang, cinta, terima kasih dan sebagainya.
Kesantunan berbahasa bukan sahaja dari segi percakapan
tetapi juga bergantung pada perbuatan, Sekiranya seseorang itu menggunakan
bahasa yang sopan tetapi perbuatannya tidak sopan, individu tersebut tetap akan
dianggap tidak santun.
Selain itu, kesantunan bahasa juga bergantung pada keadaan
dan situasi. Sesetengah perkataan sesuai digunakan dalam keadaan ini tetapi
tidak semestinya sesuai dengan keadaan yang lain.
Aspek kesantunan juga bergantung sepenuhnya pada tujuan
percakapan. Sebagi contohnya, suami benar- benar bermaksud santun memuji
masakan isteri dnegan mengatakan “Masakan sayang sedap!” tetapi tidak santun
bagi isterinya sekiranya menginterpretasikan sebagai sindiran.
Disediakan oleh
Lim Shin Xuan
Yap Yin Fang
No comments:
Post a Comment